loading...
ایــــکس پــاتوق | خفن تریــن و داغ تریــن پاتــوق در ایــنترنــت
محمد حیدری بازدید : 204 چهارشنبه 12 مهر 1391 نظرات (0)


شینهوا به تازگی تصاویری را در سایت خود قرار داده که در آن تصاویری از قارچ هایی که بسیار عجیب و در عین حال زیبا هستند را به تصویر کشیده است

[ بــرای بزرگ تر دیدن تصاویر روی آنها کلیک کنید ]

عکسهای دیدنی از قارچ های رنگارنگ که تابحال ندیده اید www.taknaz.ir   عکسهای دیدنی از قارچ های رنگارنگ که تابحال ندیده اید www.taknaz.ir
عکسهای دیدنی از قارچ های رنگارنگ که تابحال ندیده اید www.taknaz.ir  عکسهای دیدنی از قارچ های رنگارنگ که تابحال ندیده اید www.taknaz.ir
  عکسهای دیدنی از قارچ های رنگارنگ که تابحال ندیده اید www.taknaz.ir
  عکسهای دیدنی از قارچ های رنگارنگ که تابحال ندیده اید www.taknaz.ir
عکسهای دیدنی از قارچ های رنگارنگ که تابحال ندیده اید www.taknaz.ir  عکسهای دیدنی از قارچ های رنگارنگ که تابحال ندیده اید www.taknaz.irعکسهای دیدنی از قارچ های رنگارنگ که تابحال ندیده اید


محمد حیدری بازدید : 205 سه شنبه 11 مهر 1391 نظرات (0)

هلیکوپتری جالب با موتور پراید (+ عکس) www.taknaz.ir

فضای مناسبی که برای پیشرفت های علمی در کشور فراهم شده روحیه افراد مستعد را برای پیشبرد خدمات علمی بویژه تحقیق، ابتکار و اختراع افزایش داده و موجب شده است هر روز خبری جدید از ساخته‌ها و یافته‌های جوانان مستعد و پرانگیزه ایرانی منتشر شود.

یکی از ساخته‌های جدید جوانان ایرانی هلیکوپتر دست‌سازی است که با امکانات دم دستی و تلاش و پشتکار شخصی و حمایت مالی خانوادگی به مرحله ساخت رسیده و برای علاقه مندان به دانش ایرانی به نمایش در آمده است.

این هلیکوپتر توسط علی و برادرش ایوب علیرضایی در طول 2 سال طراحی و با تشویق و حمایت مالی پدرشان کیوان علیرضایی ساخته شده است.
 
علی علیرضایی شهرکی متولد 1369 ساکن استان چهارمحال و بختیاری، شهر کیان، اکنون دانشجوی مهندسی تکنولوژی الکترونیک دانشگاه آزاد شهرکرد است. برادر وی ایوب نیز متولد 1365 فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شهرکرد است.

نخستین هلیکوپتر قابل پرواز در سال 1941 توسط شخصی به نام ایگور سیکوررسکی ساخته شد. سپس و به مرور زمان تلاش گردید تا با بهینه کردن این وسیله رفته رفته آن را بشکل کنونی و پیشرفته در آورند. درست مانند هر وسیله دیگری مثل خودرو، لکوموتیو، یخچال، دوچرخه و غیره که در ابتدا به شکل امروزی نبوده و از تکنولوژی امروزی برخوردار نبودند.

با پی بردن به کارایی و قابلیت‌های چشمگیر این وسیله و کاربری آن در زمینه‌های مختلف با توجه به مأموریت‌های پیش‌بینی شده برای این وسیله می‌توان آن را در کلاس‌های مختلفی دسته‌بندی کرد از جمله: هلیکوپترهای نظامی (که خود به چند گروه تقسیم بندی می‌شود)،
هلیکوپتر‌های نجات و امداد و هلیکوپترهایی با کاربری شخصی که به دو گروه پیشرفته و گروه‌های تفننی که تماماً دست‌ساز بوده و به دلیل نیاز نداشتن به دانش فنی، دسترسی آسان به ابزار و مواد اولیه ساخت و نیز ارزانی قیمت، از چند دهه قبل تاکنون در بیشتر کشورها بویژه اروپا و امریکا افراد عادی با خرید نقشه، خود اقدام به ساخت و مونتاژ این وسیله می‌کنند.

در دنیا اکنون کیت‌های آماده‌ای وجود دارد که افراد می‌توانند با خریدن این کیت‌ها و سر هم کردن قطعات کیت، هلیکوپتر بسازند و آن را به پرواز درآورند اما این دو برادر با طراحی اولیه توانسته‌اند موفق به ساخت این هلیکوپتر شوند.

به گفته برادران شهرکی سازندگان چهارمحالی هلیکوپتر دست‌ساز، محرک اصلی این هلیکوپتر موتور پراید است که با حذف گیربکس و جایگزینی پولی و تسمه و چرخ دنده، فرایند انتقال قدرت از خروجی شفت موتور به قسمت سواش پلیت ملخ‌ها انجام می‌شود.
طول کل هلیکوپتر 7 متر و ارتفاع آن نیز 5/2 متر است. همچنین، عرض این وسیله 160 سانتی متر است. این هلیکوپتر طوری طراحی شده که فعلاً ظرفیت حمل یک سرنشین با وزن متوسط 80 کیلو گرم را دارد. به گفته علیرضایی می‌توان با تغییراتی حساب شده در ظرفیت این وسیله تغییراتی نیز ایجاد کرد.
تمام قطعات به کار رفته در بدنه و موتور این هلیکوپتر دارای طراحی و مواد اولیه کاملاً داخلی و شخصی و منحصر به فرد است.

محمد حیدری بازدید : 152 پنجشنبه 06 مهر 1391 نظرات (0)
اقتصاد ایران آنلاین: تصادفی مرگ‌بار خودروسازی بی.ام.و را عزادار کرد. این تصادف که در یکی از شهرهای آلمان و در نزدیکی یکی از شعب کارخانه بی‌.ام.و رخ داد برای بی.ام.و کمی گران تمام شد. زیرا راننده این خودرو یکی از تست درایورهای شرکت بی.ام.و بود که خودروهای ساخته شده توسط این شرکت را عیب‌یابی می‌کرد و ضعف و قوت آنها را در جاده مشخص می‌کرد.

نکته اینجاست که این تست درایور در حال تست کردن یکی از خودروهای دوگانه‌سوز یا هیبریدی بی.ام.و بوده و در حین کار این حادثه برای او رخ داده‌است.

تست درایور

تست درایور

(کسانی که شاهد این تصادف شدید و مرگبار بوده‌اند دلیل این حادثه را انحراف به چپ کامیونی می‌دانند که بی.ام.و در کنار آن مشغول ویراژ دهی بوده است. باید توجه داشت شدت تصادف آنقدر بالا بوده که بی.ام.و سری ۳ هم در مقابل آن توان مقاومت و حفاظت از جان راننده را نداشته است. نباید فراموش کرد که این سری از بی.ام.و از امن‌ترین خودروهای جهان به حساب می‌آید. به هر روی اما این امنیت برای این تست درایور کارایی لازم را نداشته است.

البته گفته می‌شود که برخی می‌گویند اگر هر خودروی دیگری جای بی.ام.و بود حادثه از این هم وخیم‌تر می‌شد و احیانا شاهد صحنه آتش گرفتن ماشین و سوختن آن بودیم. امنیت بی.ام.و اما از این مورد جلوگیری کرده و حداقل آتش‌سوزی رخ نداده است.

از سوی دیگر این خودرو یکی از خودروهای گران قیمت بی.ام.و به حساب می‌آید و همین موضوع ضرری دیگر برای بی.ام.و به حساب می‌آید.

محمد حیدری بازدید : 333 چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

انتقادهاي مداوم، ناله کردن و گلايه هاي هميشگي، بدبيني، نارضايتي از همه چيز و راضي نشدن، مي تواند نه تنها آدم هاي اطراف تان بلکه همسرتان را هم از شما برنجاند و نسبت به رفتارها و خواسته هاي تان بدبين کند. کمتر کسي حاضر مي شود آرامش زندگي اش را با بودن در کنار يک فرد منفي گرا از دست بدهد. منفي گرايي موضوعي نيست که همسرتان بتواند به آن عادت کند. پس اگر شما از آن دسته آدم ها هستيد که به همه چيز با ديد منفي نگاه مي کنند، بايد تا قبل از اين که زندگي مشترک تان را نابود کنيد، راهي براي تغيير نگاه تان پيدا کنيد. تغيير کردن براي هيچ کس کار ساده اي نيست اما چه بخواهيد و چه نخواهيد بايد براي نجات زندگي مشترک تان هم که شده زحمت تغيير را به جان بخريد.

اول بدانيد منفي هستيد يا نه

اگر مي خواهيد نسبت به منفي گرا بودن تان مطمئن شويد، اين سوال ها را از خود بپرسيد:
۱- معمولا احساس مي کنيد که خلق و خوي بدي داريد؟
۲- در بيشتر مواقع خاطرات بد و دردناک را به ياد مي آوريد و به آن ها فکر مي کنيد؟
۳- به طور معمول نسبت به اطرافيان تان نگاهي انتقادي داريد؟ در اغلب حوادث و وقايع دنبال يک جنبه منفي مي گرديد؟
۴- زياده از حد کمال گراييد؟
۵- اگر هنگام خداحافظي کسي به شما بگويد روز خوش، فورا در ذهن تان به اين فکر مي کنيد که مگر چه اتفاق خوبي قرار است در اين روز بيفتد؟
۶- آيا هنگام پاسخ دادن به همسر و فرزندان تان براي تان خيلي راحت است که بگوييد نه و بي درنگ اين پاسخ را به زبان بياوريد يا اين که به ندرت پيش مي آيد با نظرات شان موافقت کنيد و بله را به زبان بياوريد؟
پاسخ: اگر پاسخ شما به ۳ سوال يا بيشتر مثبت بود بايد بيشتر مراقب خودتان و زندگي مشترک تان باشيد. جنبه منفي گرايي که درون شماست، مي تواند خيلي زودتر از آنچه فکر مي کنيد به ازدواج تان آسيب بزند.

رژيم سلامت براي بدبين ها

اگر خودتان هم از اين چهره منفي که داريد خسته شده ايد و اگر احساس مي کنيد اين موضوع زندگي شما را به هم ريخته، مي توانيد از همين لحظه براي تغيير دادن مسير و تفکرتان قدم برداريد. البته لازمه ايجاد اين تغيير تمايل و تلاش شماست و درصورتي که شما در اين مورد مصمم باشيد، ما مي توانيم چند نکته را براي رهايي از افکار منفي به شما پيشنهاد کنيم.

رژيم غذايي تان را سالم تر کنيد:

متخصصان معتقدند، رژيم غذايي درست مي تواند روي روان ما هم تاثيرات زيادي بگذارد. سعي کنيد وعده هاي منظم غذايي داشته باشيد و از غذاهاي سالم تر و مواد تازه تر استفاده کنيد.

به اندازه کافي بخوابيد: کم خوابي مي تواند روان ما را آشفته کند و ما را در تمام روز بدخلق و بي حوصله نگه دارد. اين بدخلقي مي تواند آغازي براي آمدن افکار منفي باشد پس به اندازه نيازتان بخوابيد و البته فراموش نکنيد که کسالت ناشي از پرخوابي هم مي تواند تاثيري مشابه روي رفتارهاي تان بگذارد.

ورزش را از زندگي تان حذف نکنيد:

يک ساعت پياده روي روزانه، دويدن در پارک يا حضور در کلاس هاي ورزش مي تواند آرامش شما را بيشتر کرده و روي ذهن تان تاثير مثبتي بگذارد. اين اتفاق مي تواند افسردگي را از شما دور کند و باعث شود، آرام تر و مثبت تر زندگي کنيد.

يک قدم، يک خنده

هر روز براي خودتان قدمي برداريد که خنده را به لب هاي تان مي آورد: کارهاي ساده اي از قبيل گوش کردن به آهنگ هاي مورد علاقه تان، تلاش براي نشان دادن خلاقيت در کارتان، گرفتن يک دوش آب خنک در آغاز روز، استفاده از هواي تميز پارکي که در نزديکي تان قرار دارد يا وقت گذراندن با آدم هايي که به شما آرامش مي دهند، مي تواند به شما در اين مورد کمک کند. وقتي افکار منفي سراغ تان مي آيد نگذاريد که به راحتي به کارشان ادامه دهند: سعي کنيد خودتان را نقد کنيد و ببينيد که چقدر آن چه در ذهن شما مي گذرد از احساسات و چقدر از آن از منطق سرچشمه گرفته است. درصورتي که فکر مي کنيد آن فکر زياد هم منطقي نيست، سعي کنيد آن را با يک نگاه مثبت جايگزين کنيد.
سعي کنيد با افراد مثبت گرا تماس بيشتري داشته باشيد: اگر احساس مي کنيد از زماني که با شخص خاصي رفت و آمدتان بيشتر شده اين خصوصيات هم در شما اوج گرفته است، پس بايد در روابط تان بازنگري کنيد. يادتان نرود که دوستان و اطرافيان ما تاثير کمي روي رفتارها و نگرش هاي مان ندارند. اگر خودتان نمي توانيد اين نگاه را تغيير دهيد و مي بينيد که روز به روز بيشتر در شما قوت مي گيرد، از يک متخصص کمک بگيريد:شايد شما وارد يک مرحله بحراني شده باشيد و درصورتي که براي رها شدن از آن قدم برنداريد ممکن است چيزهاي زيادي را از دست بدهيد.

اگر همسرتان موج منفي مي فرستد

اگر وضعيت برعکس است و اين شما هستيد که با همسري منفي بين و غرغرو ازدواج کرده ايد اين گناه نيست اما يک قانون نانوشته مي گويد، اگر دوست داريد زندگي آرامي داشته باشيد، بهتر است خودتان براي آوردن آرامش پيش قدم شويد. ما در اين متن به شما نکاتي را پيشنهاد مي کنيم که مي توانند به شما براي مثبت انديش کردن همسرتان کمک کنند.
- خودتان مثل غرغرو ها و منفي بين ها رفتار نکنيد.
- اگر همسرتان پيشنهاد کمک تان را رد کرد، برخورد تندي با او نداشته باشيد.
- سعي کنيد با دوستان خانوادگي تان که نگاهي مثبت دارند بيشتر وقت بگذرانيد و رفت وآمد کنيد.
- از همسرتان بخواهيد حتي براي يک بار در هفته هم که شده، با شما به پياده روي بيايد.
- قدر دستاوردهاي همسرتان در زمينه هاي مختلف را بدانيد و با آن ها مثبت برخورد کنيد.
- همسرتان را ترغيب کنيد که سراغ تجربه هاي تازه اي و کارهاي جديد برود.
- اگر همسر شما منفي بافي مي کند از عوض کردن موضوع نترسيد و سعي کنيد بحث را به سمت موضوعي مثبت هدايت کنيد.
- اگر تلاش هاي تان کارساز نيست از يک روان شناس کمک بگيريد؛ شايد همسرتان به يک درمان احتياج داشته باشد.
 
منبع: مجله زندگي ايده آل 

Mr. Rezvan بازدید : 336 چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

اف-14 تامکت، جنگنده افسانه ای

جنگنده اف-14 تامکت هواپیمایی دو موتوره، بال متغیر و دو سرنشینه می باشد که به منظور حمله، رهگیری و نابودی جنگنده های دشمن به صورت بیست و چهار ساعته و در هر وضعیت جوی و اقلیمی طراحی گشته است و قادر به انجام عملیات از روی ناو هواپیمابر نیز می باشد.


F-14

اف-14 تامکت متعلق به نیروی دریایی آمریکا در حال پرواز


اف-14 قادر است به طور همزمان بیست و چهار هدف را به وسیله سیستم های راداری پیشرفته خود شناسایی کرده و به وسیله موشک فوق پیشرفته فینیکس- که بر روی هیچ جنگنده دیگری قابل نصب نمی باشد- شش فروند از آنان را نابود نماید. همچنین تسلیحات اف-14 شامل موشک های دیگری از جمله موشکهای هوا به هوای ساید ویندر AIM-9L، موشک اسپارو AIM-7 و موشک پیشرفته برد متوسط آمرام AIM-120 و ترکیبی از راکتها و بمب های دیگر نیز می شود. همانطوری که بیان شد، اف-14 جنگنده ای دارای دو خدمه و دو سکان عمودی و همچنین بال های متغیر می باشد. موتورهای اف-14 به طور موازی هم و در یک ساختار مرکزی شکل گرفته اند.

ترمز های بال پروانه ای اف-14 در بین دو سکان عمودی و در سطوح بالا و پایین بدنه واقع شده اند. باله ای این جنگنده به منظور جمع شدن اتوماتیک در هنگام پرواز البته همراه با یک کنترل دستی برای تغییر اندازه زاویه بالها در مواقع غیر پرواز برنامه ریزی شده اند. دو سکان عمودی، متمایل بر روی سطح بالایی موتور و منحرف به سمت خارج سوار شده اند. دامنه عادی جمع شدن بالها از 20 درجه تا 68 درجه و برای جاگیری کمتر روی عرشه ناوهای هواپیما بر تا 70 درجه می باشد. نا گفته نماند سرعت جمع شدن بالها 7/5 درجه بر ثانیه است. برای کنترل غلتش کمتر از 57 درجه اف-14، از بالچه هایی در نقطه ابتدایی بالها و نزدیک ورودی موتورها استفاده می نمایند که به صورت جداگانه عمل می نمایند. اگز از جلو به اف-14 نظری بیفکنیم، دو مدخل ورودی هوای بزرگ را مشاهده می نماییم که اندکی به سمت خارج متمایل شده اند. این اندک تمایل به منظور تقلیل مقاومت بین هوای موتور و لایه های جانبی ای موتور صورت گرفته است.گازهای اگزوز موتور ها از میان فلپ های مکانیکی متغیر، که در دور های مختلف موتور به اندازه معین و به طور منظم باز و بسته می شوند، خارج شده و فشار نیروی تولیدی موتور را ایجاد می نماید. اخیراً با استناد بر مطالعاتی که بر روی گازهای خروجی موتور های اف-14 انجام شد، نیروی دریایی محدودیت هایی را برای پرواز آن در ارتفاعات کم و سرعت های بالا در چنین فواصلی قرار داد و کاربرد سیستم پس سوز برای اف-14 های مدل D و B در هر ارتفاعی به جز موارد بحرانی و موقعیت های خطرناک نظامی و جنگی ممنوع گردید. اف-14 گرومن، اصلاً برای جایگزینی هواپیمای اف-4 فانتوم طراحی گردید و اولین اف-14 مدل A در اوسط دهه 1970 معرفی شد.

اف-14 مدل +A، مدل ارتقا یافته اف-14 A، با موتور های جدید جنرال الکتریکF-110، که هم اکنون هم در تمام ناوگان های دریایی آمریکا معمول است، بیش از یک حریف معمولی برای هواپیماهای هم سطح به شمار می آید. سیستم پالس دوپلر AWG-9 یک رادار چند حالته است که قادر به شناسایی بیست و چهار هدف به طور همزمان و شلیک مستقیم به شش عدد از آنان می باشد. البته این سیستم که در دهه 1960 طراحی شده است، یکی از قدیمی ترین سیستم های رادار هوا به هوا می- باشد که هنوز هم بسیار پرقدرت می نماید و با استفاده از نرم افزار های کنترلی جدید توانایی های آن برای تبدیل به یک سیستم برای قرن بیست و یکم افزایش می یابد.

کاکپیت اف-14 دارای یک سیستم هد آپ دیسپلی (HUD-Head Up Display)کیسرAN/AVG-12 و دستگاه نمایش موقعیت افقی و عمودی هواپیما می باشد. همچنین یک دستگاه دوربین راداری نورث راپ AN/AXX برای شناسایی هدف های ماورای دید بصری (BVR) در دوردست به کار می رود. در اف-14 یک سیستم تلوزیونی وضوح بالای مداربسته با قابلیت پخش انتخابی در هر یک از کاکپیت ها (FOV) نیز تعبیه شده است. این سیستم مدار بسته می تواند با نصب در کاکپیت عملیات را به وسیله سیستم تلوزیونی کاکپیت ها ضبط نماید. البته یک سیتم جدید تر نیز در حال نصب بر روی هرسه مدل اف-14 (A+,B,D) می باشد. تجهیزات الکترونیکی اف-14 نیز شامل رادار هشدار دهنده و کنترل AN/ALR-45، رادار هشدار گیرندهAN/ARL-50، سیستم پرتاب فلر یعنی همان گوی های آتشینی که باعث گمراه شدن موشک های حرارتی می شوند AN/ALE-29/39 که این سیستم در بین دو سکان عمودی در پشت بدنه هواپیما قرار گرفته است و سیستم سردرگم کننده رادار های دشمن Sanders AN/ALQ-200 Deception Jamming Pod می شود.




F-14cockpit

کاکپیت پیشرفته اف-14




تامکت قابلیت حمل یک توپ 20 میلیمتری داخلی گتلینگ را که در سمت چپ بدنه واقع گشته است، دارا می باشد. این جنگنده می تواند انواع موشک های فونیکس، سایدویندر، اسپارو و موشک میان برد پیشرفته

AIM-120 را حمل نماید. بیش شش موشک فونیکس در چهار مقر زیر بدنه و بین موتور ها و دو مقر در قسمت ثابت بالها، دو سایدویندر در مقر های ثابت بالها و بالای موشک فونیکس می تواند حمل شود. اف-14 تامکت اولین پروازش را در 20 دسامبر 1970 و اولین پرواز عملیاتی اش را در سال 1973 انجام داد. قبل از انقلاب سال 1979، 79 فروند اف-14 به ایران تحویل شد. البته تعدادی از جنگنده های ارزشمند در جنگ میان ایران و عراق از بین رفتند. در سالهای اخیر نیروی دریایی آمریکا 699 فروند از این پرنده ارزشمند را در خدمت خود داشت.



معرفی مدل های گوناگون اف-14 تامکت

F-14 A اولین نمونه گونه اف-14 می باشد. این مدل به وسیله دو موتورTF30-P414A تجهیز شده است. تعداد شصت فروند از اف-14 های مدل ای در حال تجهیز به سیستم اقدام متقابل هشدار و کنترل AN/ALR-67، سیستم لانتیرن LANTIRN و سیستم نمایش اطلاعات تاکتیکی قابل برنامه ریزی می باشند. همچنین در تمام سری ها اف-14 سیستم اتوماتیک کنترل پرواز (AFCS) در حال جایگزینی با سیستم کنترل پرواز دیجیتال (DFCS) می باشند. در اواخر دهه 1970، حوزه دفاع هوایی آمریکا مشکلات اساسی موتورهای اف-14 با موتور TF30 و هواپیماهای اف-16 و اف-15 با موتور هایF-100 را ارزیابی و ازمایش نمود. آین حوزه به طور بسیار جدی به تحلیل مشکلات موتورهای اف-14 پرداخت.

سرانجام، تصمیم بر آن شد که به جای ارتقا دادن و بهبود بخشیدن موتور های عیب دار فعلی، بهتر است موتور های کاملاً جدیدی جایگزین این نوع موتور ها شوند، به طوری که موتور های جدیدی که در مدلهای پایانی اف-14 تعبیه شد، کاملاً تکافوی نیاز های آن را می کرد. همچنین موتورهای اف-14 مدل A نیز در حال بهبود بخشی هستند؛ چه بسا که اگر از ابتدا موتور های جانشین خوبی برای موتور های فعلی این مدل موجود بودند، این موتور ها موتور هایی نبود که نیروی دریایی حاضر به به کار گرفتن آن ها بر روی اف-14 باشد. در اواسط دهه 90 تنها تغییری که در اف-14 داده شد عبارت بود از معرفی یک سیستم کنترل کنترل پرواز دیجیتال که خلبان را از انجام مانور های خطرناک یا نا ایمن باز داشته ، بار مسئولیت و وظیفه را بر روی خلبان تقلیل داده و باعث می شود که خلبان نسبت به موقعیتی که در آن است، اقدام به بهترین عمل نماید.

سرمایه گذاری برای پیاده کردن این سیستم از سال 1996 شروع شد (حدود 80 میلیون دلار). همچنین سیستم تاکتیکی شناسایی هوابرد (TARPS) با سیتم دیجیتال آن جایگزین شده و سیستم پرتاب فلر بول به عنوان جزئی از برنامه کامل کننده اضافه خواهد گشت. البته اعمال این تغییرات، باعث تغییر نقش هوایی اصلی اف-14 A نخواهد شد. اف-14 مدل بی را می توان هم یک اف-14 مدل آ بازسازی شده بنامیم، هم یک جنگنده جدید به تمام معنا، که هر یک از این مدلهای بی با موتورهای پرقدرتF-110-GE-400، با موتورTF30-P414 اف-14 های قدیمی جایگزین شده اند، مجهز شده است. اف-14 تامکت، هواپیمایی آن اندازه پیچیده بود که خود نیروی دریایی آمریکا، در به کارگیری آن دچار مشکل بود. همچنین، آمریکا به هیچ وجه حاضر به انتقال این تکنولوژی به روس ها نبود، به طوری در اف-14 های ایرانی هم که امکان آن می رفت زمانی به چنگ روس ها بیفتند، قطعات کلیدی نشانگر تکنولوژی نوین آن حذف گشته بود.

به همین صورت، هنگامی که یک فروند تامکت از فرود موفق روی یک ناو هواپیمابر آمریکایی باز ماند، لاشه این هواپیما به سرعت و در کوتاهترین زمان، از بیم اینکه روس قطعات لاشه آن را از دریا بازیابی کنند، از دریا بیرون کشید. بر طبق آخرین اخبار، قرار است که در سال 2008، جنگنده نوین سوپر هورنت، جایگزین این جنگنده افسانه ای و به واقعیت جلوتر از زمان بشود. آیا واقعاً، هیچ جایگزینی برای اف-14 تامکت، که در زمان تولیدش سی سال جلوتر از زمان بود، وجود دارد؟

ایران تنها کشور استفاده کننده از تامکت در حال حاضر

پنتاگون اخیرا هواپیمای F-14 خود را از رده خارج کرده و در حال فروش قطعات مربوط به آن در دفتر فروش مازاد خود است و هم اکنون ایران تنها کشوری است که از هواپیما‌های F-14 استفاده می‌کند. استیفن بوگنی رئیس بازرسان صادرات هسته‌ای می‌گوید: استفاده ایران از این نوع هواپیما دلیلی است بر اینکه این کشور تلاش کند از راه‌های مختلف تجهیزات مربوط به آن را تهیه کند.


اف-14 نیروی هوایی ایران


خبرگزاری آسوشیتدپرس در ژانویه ۲۰۰۷ در گزارشی جنجالی ادعا کرد وزارت دفاع آمریکا از طریق یک واسطه ، تجهیزات تسلیحاتی ممنوعه‌ای را به ایران فروخته است. این اقدام توسط یک دلال تسلیحات پاکستانی صورت گرفته که با شرکت در فروش محصولات اضافی پنتاگون، تجهیزات را خریداری و به ایران فروخته است. تجهیزات مورد نظر شامل بخش‌هایی از جت‌های جنگنده F-14 و اجزاء موشک است.

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، البته بازرسان فدرال هنوز در مورد اینکه ایران توانسته باشد به آسانی اولویت‌های مورد نظر خود یعنی تجهیزات F-14 را از این طریق تهیه کند تردید دارند. پیش از این نیز یک واسطه توانسته بود تجهیزات جت‌های F-14 را که از فروش مازاد پنتاگون خریداری کرده بود به ایرانی‌ها بفروشد اما ماموران گمرک با شناسایی این محموله و مقصد آن، اقدام به توقیف محموله کردند.

Mr. Rezvan بازدید : 317 چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


F-35

می توان گفت که جدیدترین هواپیمای نظامی آمریکا، همان جنگنده مشترک عمود پرواز F-35 JSF است که هم اکنون در حال در طراحی و ساخت بوسیله شرکت لاکهید مارتین می باشد. البته همانطوری که در ابتدا ذکر شد، این جنگنده دارای برنامه ای مشترک بوده و مشترکاً توسط شرکت های نورث روپ گرومن، BAE سیستمز، پرات اند ویتنی و رولزرویس اداره می شود.




X-35 Joint Strike Fighter

هواپیمای اف-۳۵ در حالت پارک بر بروی باند




جنگنده JSF، جنگنده ایست چندماموریته که برای عملیات هوا به زمین بهینه سازی شده و ماموریت هوا به هوا، اصولاً ماموریت ثانویه وی به شمار می آید. اگر به تصاویر این هواپیما دقت کنید، می بینید که این هواپیما تا حدود زیادی به جنگنده F/A-22 Raptor شباهت داردو طرح کلی آن مشابه این هواپیما بوده و هم چنین تا حدود زیادی نیز از فناوری های مشترکی بهره می جویند. این هواپیما، در پاسخ به نیاز به هواپیمایی که قابلیت پرواز عمودی را داشته باشد، در مرحله طراحی قرار گرفت، چرا که هواپیمایی که بتواند عمودی از زمین برخیزد، دارای فرسایش قطعات پایین تر و بالاتر از همه طول باند کمتر می باشد که آن را به وسیله ی بهینه ای برای برخاست از روی ناوهای هواپیمابر و همچنین فرود بر روی آن ها می کند. برای انجام این مهم، این هواپیمای پیشرفته تک موتوره، از سیستم وکتورد تراست یا کشش منحرف شده بهره می جوید، یعنی ابتداً همانند موتورهای توربوپراپ نیروی موتور ابتدا به یک جعبه دنده برای کاهش دور انتقال یافته سپس به یک فن یا پنکه عمود بر سطح زمین منتقل می شود. این پنکه نیروی مورد نیاز هواپیما را برای برخاستن تا یک ارتفاع مطمئن تامین کرده و پس از آن، به تدریج قدرت موتور بیش تر به سمت خروجی موتور متوجه شده و از قدرت لیفت فن کاسته می شود و هواپیما به جلو رانده می شود. در سیستم قدرت این هواپیما، برای برخاست، ابتدا دریچه ای زیر و بالای کابین خلبان باز شده و از آن جا لیفت فن هوا را با سرعت زیاد از بالا به سمت پایین پمپاژ می کند. همزمان با این کار، خروجی انتهایی موتور نیز به سمت پایین برگشته و نیروی تراست رو به پایین تولید می کند. این دو محل تولید نیرو، بالانس هواپیما یا تعادل آن را نیز بر قرار می سازند.




شباهت ان به اف-۲۲ از نمای جلو مشهود است




این هواپیما، بسته به موتوری که روی آن نصب می گردد، دارای بردی برابر 1200 هزار کیلومتر و حداکثر سرعتی معادل 8/1 ماخ خواهد بود. این هواپیما، قادر است با بیشینه وزنی حدود 22 تن عملیات برخاست یا تیک آف را انجام دهد. البته در گونه دریایی یا ناونشین این هواپیما، که مدل B یا C می تواند باشد، تغییراتی برای توانایی لندینگ یا نشست بر روی ناو از جمله بزرگتر کردن بالها و افزایش سطح فلپ ها و همچنین تغییراتی نیز در موتور آن حاصل می گردد. این هواپیما، برای حمل تسلیحات خود از دو محفظه داخلی و چهار پایلون خارجی استفاده می کند. هر یک از محفظه ها، قابلیت حمل دو موشک یا بمب یا هر سلاح دیگر را دارند و مقرهای خارجی نیز به همین ترتیب می توانند لود شوند. تقریباً در تمامی مدل های این هواپیما، تسلیحات یکسانی به کار رفته و تغییرات تنها در قسمت راداری و سیستم های پیچیده برخاست و نشست صورت می پذیرد. از این جنگنده، تعداد بسیار فراوانی، یعنی حدود 3000 فروند سفارش داده شده که حدود 1700 فروند آن برای نیروی هوایی و بقیه برای نیروهای دریایی و ناوگان های آنان خواهد بود. با تمام اوصاف، انتظار می رود که این هواپیما در سال 2008 وارد خدمت شود، یعنی همان سالی که پرنده رویایی اف-14 تامکت بازنشسته و برای همیشه به موزه های هوایی سپرده خواهد شد.




اف-۳۵ در حال سوخت گیری هوايي





مشخصات مدل ازمايشي با نام X-35 Joint Strike Fighter

نوع كاربري: استريك فايتر

شركت سازنده: لاكهيد مارتين

خدمه: 1 نفر

آخرين قيمت: بين 28 تا 35 ميليون دلار

نيروي محركه: يك عدد Pratt & Whitney F119-PW-100 استفاده شده در اف-22 رپتور

طول: 13.5 متر

عرض: 10.8 متر

وزن خالي: 10200 كيلو گرم

حداكثر وزن: 22600 كيلو گرم

حداكثر سرعت: احتمالا 1.8 ماخ

برد: در نمونه ازمايشي 1200 كيلومتر

نگاهی به هواپیمای اف 35

هواپیمای اف 35 ساخت کمپانی "لاکهید مارتین" آمریکا یکی از پیشرفته ترین جنگنده های حال حاضر جهان است که به مرور زمان ارتش های کشورهای متحد آمریکا با خرید این هواپیما آن را به استخدام نیروی هوایی خود در آورده اند.

طول این جنگنده  13.5 متر ، عرض آن حدود 11 متر ، وزن حداقل آن بیش از 10 تن و وزن حداکثری آن قریب به 23 تن می باشد . حداکثر سرعت این هواپیما حدود 1.8 ماخ و برد عملیاتی آن 1800 کیلومتر است .

این هواپیما در سه مدل نوع A  ، B و C  بوده و تفاوت مدل های آن بیشتر حول محور برخاست و فرود آن است .

هواپیمای اف 35 مدل A : برخاست  و فرود عادی و روی باند.
هواپیمای اف 35 مدل B  : برخاست  سریع و فرود عمودی.
هواپیمای اف 35 مدل  C: برای ناوهای هواپیمابر طراحی شده است .

نوع "A" این هواپیما صرفا برای کاربرد در باندهای زمینی و نوع "C" آن با مشخصه برخاست و فرود عمودی برای ناوهای هواپیمابر طراحی شده است . البته از نوع " B " این هواپیما می توان روی ناوهای هواپیمابر نیز استفاده کرد .

بنا به اعلام مقامات کمپانی لاکهید مارتین این هواپیما می تواند تا سال 2040 کارایی عملیاتی خود را حفظ کند . این هواپیما  4 برابر، کارایی بیشتری در عملیات های هوا به هوا و هشت برابر کارایی بیشتر در عرصه عملیات های هوا به زمین دارد .

این هواپیما  ، جنگنده ایست چندماموریته که برای عملیات هوا به زمین بهینه سازی شده و ماموریت هوا به هوا، اصولاً ماموریت ثانویه وی به شمار می آید. این هواپیما تا حدود زیادی به جنگنده " F/A-22 Raptor " شباهت دارد و طرح کلی آن مشابه این هواپیما بوده، هم چنین تا حدود زیادی نیز از فناوری های مشترکی بهره می جویند.

چون اف 35 بیشتر برای برخاست و فرود عمودی طراحی شده بنابراین فرسایش قطعاتی کمتری نسبت به دیگر جنگنده ها دارد .
برای برخاست عمودی ، این هواپیمای تک موتوره، از سیستم " کشش منحرف شده " بهره می جوید .

خدمه اف 35  یک نفره طراحی شده و این هواپیما، برای حمل تسلیحات خود از دو محفظه داخلی و چهار پایلون خارجی استفاده می کند. هر یک از محفظه ها، قابلیت حمل دو موشک یا بمب یا هر سلاح دیگر را دارند و مقرهای خارجی نیز به همین ترتیب می توانند لود شوند. تقریباً در تمامی مدل های این هواپیما، تسلیحات یکسانی به کار رفته و تغییرات تنها در قسمت راداری و سیستم های پیچیده برخاست و نشست صورت می پذیرد.
Mr. Rezvan بازدید : 338 چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


F-22 Raptor

پس از هواپیمای جنگنده اف-15، دیگر هواپیمای دیگری ویژه نیروی هوایی تولید نشد و البته این هواپیما نیز به خوبی از عهده ایفای نقش یک جنگنده تاکتیکی و چابک و چالاک بر آمده بود، و همچنین در زمان عملیات طوفان صحرا در سال 1991 در عراق و خلیج فارس تنها دو هواپیما به آسانی در آسمان عراق مانور می دادند: 1- هواپیمای F-117 Stealth که به دلیل پنهان بودن از دید رادار و دیگری هواپیمای F-15 که به دلیل قدرت مانور بالا قادر بود به زودی صحنه نبرد را ترک کند؛ تا اینکه با ورود نسل جدیدی از هواپیماهای رادار گریز، انگار دیگر زمان هواپیمای اف-15 که زمانی از آن به عنوان اوج پیشرفت یاد می شد، به سر آمده است.


هواپیمای F-22 Raptor یا رپتور( جانور شکاری) محصول کمپانی لاکهید مارتین، از جدیدترین نسل هواپیماهای جنگنده برای نیروی هوایی محسوب می شود که وظیفه اصلی آن برتری هوایی است. این هواپیما یا بهتر بگوييم، این جنگنده، از جنگنده هایی به شمار می آید که قادر است بدون شناسایی شدن در منطقه دشمن به نبرد پرداخته و پیروز از میدان جنگ بدر آید. این جنگنده پیشرفته، دارای سیستم استتار راداری است و کلیه طراحی اجزای آن بر این اصل بنا نهاده شده است، به طوری که در طراحی بدنه آن، هر گونه سطح ناهموار که باعث برگشت انعکاس امواج راداری می شود، حذف گشته و به سطوحی بدون انحنا تبدیل گشته اند و حتی ورودی های هوای موتورها هم بر اساس اصل استتار طراحی شده اند. اگر در تصاویر گرفته شده از این هواپیما توجه نمایید، به زودی متوجه خواهید شد که قادر به دیدن هیچ گونه اسلحه زیر بالها یا مواضع دیگر نیستید، تعجب نکنید! هواپیمای F-22 Raptor برای جلوگیری از انعکاس امواج توسط سطوح ناصاف موشک ها و یا تسلیحات دیگر، آن ها را در محفظه هایی ویژه نگهداری کرده و تنها در زمان شلیک، این تسلیحات پدیدار شده، به سرعت از محفظه خارج شده و پوشش آن دوباره به حالت اول باز می گردد، که البته بيشترين ضریب خطر هنگام باز شدن این محفظه ها برای رهاسازی تسلیحات به وجود می آید.

هواپیمای F-22 Raptor از این نظر بسيار بی نظير است که قادر می باشد بدون استفاده از سيستم پس سوز، به راحتی صوت را پشت سر گذاشته و به سرعت های مافوق صوت دست يابد، به طوری که حداکثر سرعت آن بدون استفاده از سیستم پس سوز، 1.6 ماخ می باشد که رقم قابل توجهی است. چنين ویژگی بی مانندی، در اثر بهره گيری از موتورهای قدرتمند توربوفن F-119 PW-100 ساخته شرکت معروف پرات اند ویتنی

(Pratt and Whitney) به وجود آمده است که نيروی بسیار زيادی را برای پيش بردن اين هواپیما به جلو توليد می کند. البته دستيابی به چنين سرعتی (1.6 ماخ) بدون استفاده از پس سوز، تا حدودی مديون بهبود آيروديناميک اين هواپيما نيز هست که در آن به کا رفته است، به طور مثال، حذف موشک ها و بمب ها و کلاً تسليحات ديگر قابل حمل از مقر های زير بال يا بدنه، کمک شايانی به تقليل مقاومت در برابر هوا نموده است.

هواپیمای F-22 Raptor از قاعده «ديد اول، شليک اول» پيروی می کند، يعنی اين جنگنده قبل از اينکه هواپيمای دشمن او را بر روی صفحه رادار خود تشخيص دهد، شناسايی کرده، به سمت او شليک کرده و زود تر هم از منطقه جنگ دور می شود. این هواپيما از دو موشک حرارتی سايدوايندر (AIM-9 Sidewinder) و شش موشک آمرام (AIM-120C AMRAAM) برای نابودی دشمن بهره گرفته و قابل به حمل دو بمب JDAM با وزن 1000 پوند نيز هست.

داراي قابليتهاي فراواني مي باشد . اف ۲۲ از اخرين تكلنوژي روز برخوردار است و به عنوان يك پايگاه نظامي كامل در آسمان عمل ميكند . در ماموريتهاي تعقيب و شكار ساير هواپيما ها يك استاد تمام عيار مي باشد به طوريكه تقريبا هيچ رقيبي را نمي توان رودرروي اين هواپيما قرار داد . داراي نوعي طراحي منحصر به فرد مي باشد كه آن را از تمامي جنگنده هاي متعارف كنوني متمايز مي سازد.
هيچ راداري قادر به كشف و شناسايي ان نيست و در صورت شناسايي توسط رادار زميني و يا شكاريهاي ديگر هيچ يك از موشكهاي هوابه هوا و زمين به هوا (سام) روي او قفل نمي شود و كلا داراي سيستمها ي اخلال راداري و ساير پارامترهاي پيشرفته دفاع از خود مي باشد . بدنه آن از فلز تيتانيوم و كولار- كربن و نوعي آلومينيوم تشكيل يافته است كه كربن و تيتانيوم بسيار سختتر و سبكتر از فولاد مي باشند .


براي در ك هرچه بهتر قدرت شكار اين هواپيما بهتر است بگويم كه (در حالت خوش بينانه) :
يك درگيري هوايي فرض مي كنيم .در ارتفاع ۴۰۰۰ پايي (يا1200 متر) اف ۲۲ در حال نزديك شدن به يك
سايت شليك موشك اسكاد مي باشد . فاصله تا هدف ۲۰۰ مايل(يا 320 كيلومتر) و سرعت ۵۰۰ نات (يا 900 كيلومتربر ساعت ) مي باشد خلبان هواپيما مرتبا مختصات هدف را از طريق هواپيماي آواكس موجود در منطقه
و ماهواره نظامي در يافت مي كند و در همين حال مشغول عبور از بالاي يك سايت دفاع ضدهوايي مي باشد . ارتفاع را براي شليك موشك هارم زياد كرده و كامپيوتر هواپيما مشغول بررسي ميزان تهديد هوايي مي شود و خلبان با خاطري آسوده از حمله هواپيما هاي رهگير موشك هارم ضدرادار را قفل كرده و شليك مي كند . بلافاصله بعد از شليك ماهواره مشغول تصحيح مسير موشك تا رسيدن به هدف مي شود . در همين حال هواپيماي آواكس اخطار نزديك شدن ۵ فروند جنگنده شكاري و فوق العاده پيشرفته و مانور پذير سوخوي ۲۷ را صادر ميكند و با ارسال مختصات هدف و ارتفاع و ساير پارامترهاي ملزوم صحنه رابراي جنگ رپتور باز مي گذارد .
اف ۲۲ بعد از افزايش ارتفاع از طريق ارسال سيگنالهاي فوق صوت شكاريها را كشف مي كند و باسرعت زياد خود را به انها نزديك مي سازد و از لنچ يك موشك امرام را به سوي يكي ازآنها كه كامپيوتر اف۲۲ آن را خطرناكتر تشخيص داده قفل و شليك ميكند و هواپماي بعدي را انتخاب و دومين موشك را شليك مي كند . البته اين در حاليست كه هنوز شكاريهاي سوخو ۲۷ اف۲۲ را كشف نكرده اند .هواپيماهاي ۱و ۲ لحظاتي بعد منهدم ميشوند و رپتور كه حالا به آنها نزديك شده ۳ موشك حرارتي سايدويندر خود را به صورت همزمان به صوي سه جنگنده شليك ميكند كه ۵ ثانبه براي واكنش به هواپيمايي مانند سوخوي ۲۷ ديگر دير شده است و خلبان اف۲۲ از ارتفاع ۳۱۰۰۰ پايي مشغول نظاره سقوط آنهاست.


Mr. Rezvan بازدید : 256 چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


یکی از قدرتمندترین جنگنده های موجود جهان، هواپیمایF-117، ملقب به «شاهین شب» است.  شاهین شب نخستین هواپیمای رادارگریز (Stealth) است و این خصوصیت مهم آن را از دیگر جنگنده هامانندF-15 متمایز می سازد. تصمیم ساخت این هواپیما در سال ۱۹۶۸ میلادی با دادن مجوز شرکت هواپیماسازی لاکهید مارتین گرفته شد.
این شرکت نیز به سرعت تنها پس از ۳۱ ماه، نخستین پرواز آزمایشی شاهین شب را در ۱۸ ژوئن سال ۱۹۸۱ میلادی در منطقه آزمایشی نوادا به نمایش گذاشت. از میان ۵۹ فروند هواپیمایF-117، نخستین شان در سال ۱۹۸۲ میلادی به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده شد و در تابستان سال ۱۹۹۰ میلادی نیز آخرین فروند این هواپیما ساخته شد. به واسطه تکنولوژی رادارگریزی (Stealth) این هواپیما و با استفاده از بمب های هدایت شونده لیزری، شاهین شب توانایی حمله به نقاط بحرانی و غیرقابل نفوذ دشمن را دارد.
نوآوری در طراحی که یکی از شاخص های منحصربه فرد F-117 است توانایی جنگی بسیار بالایی را به این پرنده آهنی داده است. شاهین شب، تک سرنشین و مجهز به دو موتور توربوفن مدلF404 ساخت شرکت جنرال الکتریک است که  تجهیزات گوناگونی را می تواند به کار گیرد و مجهزبه یک سیستم ناوبری و نیز سیستم شکاری ـ رهگیر وایونیک (الکترونیک هواپیما)پیشرفته ای است که کار خلبان را سهل و قدرت عملیاتی آن را افزایش می دهد. آمریکا از این جنگنده نامریی استفاده های بسیار زیادی می برد. هر کجا که احساس کند تجهیزات راداری دشمن قوی و پرقدرت است از شاهین شب برای انجام هرگونه عملیات نفوذی استفاده می کند و با اطمینان  در انتظار شنیدن خبرهای خوش از عملیات شاهین هایش می نشیند.

شاهین شب تنها هواپیمایی بود که توانست در عملیات توفان صحرا  علیه عراق  مجوز حمله به مرکز شهر بغداد را بگیرد.

در این عملیات، آمریکا از ۳۶ فروندF-117 استفاده کرد اما همین چند فروند هواپیما رکوردهای بسیار جالبی را بر جای گذاشتند. به طور مثال از ۲۰۰۰ تن بمب و موشک برای انهدام نیروگاه های برق، پایگاه های نظامی، مرکز رادارهای دفاعی و. . . استفاده کردند، که اکثر آنها بمبهای هدایت شونده لیزری بود. شاهین های آمریکایی در این عملیات حدود ۶۹۰۰ ساعت پرواز داشتند و با توجه به رادارگریز بودنشان به راحتی از تمامی حریم های هوایی عراق و کویت استفاده کردند بدون اینکه هیچ مزاحمتی از سوی رادارهای دشمن را متوجه خود ببینند و خطری حس کنندپس از این عملیات موفق بود که به درخواست ناتو ۲۴ فروند از این هواپیما در سال ۱۹۹۹ میلادی به خدمت دو پایگاه هوایی اروپایی (پایگاه هوایی آویانو در ایتالیا و اشپانگاهلم در آلمان) درآمد. نخستین حمله شاهین شب در ۲۴ مارس ۱۹۹۹ میلادی برعلیه یوگسلاوی ثبت شده است.
این پرنده شب در یکی از شاهکارهای خود که پرواز بدون توقفی از هولومان ،یک پایگاه هوایی در آمریکا، به سمت کویت داشت ۱۸/۵ساعت به طول انجامید و رکوردی برای هواپیماهای تک سرنشین بر جای گذاشت که تا به امروز شکسته نشده است. F-117 این رکورد را مدیون مهندسانی است که قابلیت سوختگیری در هوا را برای این مخلوق شگفت انگیز منظور کردند. علاوه بر این شاهین شب دارای دو محفظه تسلیحاتی است که انواع گوناگونی از موشک ها و بمب های هدایت شونده را می تواند حمل کند و خلبان تنها با فشار یک کلید می تواند سرنوشت یک منطقه یا یک پایگاه نظامی یا یک نیروگاه را تغییر دهد.
این هواپیما در عملیات توفان صحرا در سال ۱۹۹۱ موفق شد با ۱۳۰۰ پرواز، ۱۶۰۰ نقطه و هدف مهم را مستقیماً مورد حمله قرار دهد .

مشخصات:

نوع هواپیما: جنگنده تاکتیکی
شرکت سازنده: شرکت هواپیماسازی لاکهید مارتین
قدرت موتور : ۱۰۶۰۰ پوند برای هر موتور
طول: ۴/۱۹ متر (۶۳ فوت)
ارتفاع: ۹/۳ متر (۱۲ فوت + ۵ اینچ)
فاصله دو سر بال: ۱۳/۲متر (۴۳ فوت + ۱۴ اینچ)
وزن: ۲۳۶۲۵ کیلوگرم (۵۲۵۰۰ پوند)
سقف پرواز: ۴۵۰۰۰ فوت
سرعت: ۶۰۰ مایل در ساعت (سطح دریا) حدود ۰/۹۲ ماخ

تبلیغات سایت کلیک طلا
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا از قالب سایت راضی هستید؟؟؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 146
  • کل نظرات : 52
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 259
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 2,296
  • بازدید کلی : 129,654